Sök utbildning 👉

Ångrar du ditt gymnasieval?

11 jul 2010
Hejsan!

Jag har en fråga till er som jag har grubblat över sedan jag fick mitt intagningsbesked till gymnasiet i sommar.

Jag har kommit in på Medieprogrammet i Sandviken men är sugen på att byta gymnasielinje och skola till Slottegymnasiets Djurvårdsprogram om det finns en ledig plats eller tillkommer en sådan plats under de första veckorna, men jag undrar, kan jag byta redan efter några veckor i höst eller måste jag vänta tills i vår och söka då? Går dom efter mina betyg i grundskolan då eller de som jag får i gymnasiet?

Tacksam för svar. :)

Mvh Nathalie L

Hej!

Om du redan innan skolstart vet att du vill byta skola och program så kan du prata med rektorn på den skola du blev antagen till samt med rektorn på skolan du hellre vill gå på. Då kan de ta reda på om det fortfarande finns platser kvar och om ett byte är möjlgit. Om rektorerna kan lösa detta kan du byta skola och program redan i höst.

Om detta inte går så kan du söka in till den linjen och skolan i vår och börja studera där hösten 2011 om du blir intagen. Då börjar du årskur ett söker in med ditt betyg från åk 9.

Först skulel jag rekommendera dig att kontakta de båda rektorerna och höra om vilka möjligheter de kan erbjuda dig.

Lycka till med dina studier!

Med vänlig hälsning
Linda på Gymnasium.se