👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Naturvetenskapsprogrammet passar dig som vill bli läkare

15 jan 2011
Hej jag är en 14-årig kille med 250 poäng i meritvärde, och jag vill bli läkare, så om ni skulle kunna berätta vad jag ska göra för att bli läkare.

Hejsan,
För dig som vill bli läkare passar Naturvetenskapsprogrammet (NA) bra. Här får du en bred utbildning som förbereder dig för vidare studier på universitet och högskolor.  Det finns även möjlighet att studera vidare till läkare senare, även om du läser ett annat program än Naturvetenskapsprogrammet, men då kan du behöva välja till extra kurser för att bli behörig.

Här kan du läsa mer om vilka skolor som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet.
Som du ser under den blå rubriken "IP", så har många skolor lägre intagningspoäng än dina 250, vilket innebär att du har goda chanser att komma in.

Lycka till!