Sök utbildning 👉

Vill arbeta med datorer

02 feb 2011
Hej!

Jag har alltid varit fascinerad av datorer och i framtiden så skulle jag vilja jobba inom IT, helst vara egenföretagare. När jag börjar universitet så skulle jag vilja läsa Datavetenskap, eller Computer Science på engelska, det som de flesta kända IT personerna läst, bland annat Mark Zuckerberg, grundaren av Facebook.

Vad bör jag läsa för något i gymnasiet för att förbereda mig på bästa sätt inför detta?

Har dessutom en till fråga, har alltid haft MVG i mattematik, fysik samt kemi och när jag är hemma brukar jag läsa en massa datorlitteratur samt mattematik för nivåer motsvarande universitetsnivå, har man möjlighet att hoppa över ett eller två år om man redan kan allt de pratar om i gymnasiet?

För att läsa datavetenskap är teknikprogrammet (TE) ett bra alternativ. Här kan du se skolor som erbjuder Teknikprogrammet.

Vad gäller din andra fråga, huruvida du kan hoppa över ett år eller två, så kan du i vissa fall erbjudas att tenta av kurser och på så vis snabbare gå vidare med dina studier. Prata med din studie- och yrkesvägledare för att se vad som gäller för din skola och hur dina möjligheter ser ut.