Sök utbildning 👉

Grundläggande behörighet

26 jun 2008
Jag har gått första året på mediaprogramet men vill nu flytta till en annan stad och gå tvåan på samma linje.
Jag undrar om det är möjligt att söka till tvåan på ett annat gymnasium, hur gör jag det och får jag hjälp av skolan att hitta boende eller bidrag till boende om mina föräldrar bor i en annan stad?

Tacksam för svar
/M

Hej M,

Det bästa du kan göra är att direkt ta kontakt med studie- och yrkesvägledaren på den nya skolan som du vill söka till. Han/hon kan svara på dina frågor; om det finns platser kvar i tvåan på Medieprogrammet, hur man gör med boende etc.

Du hittar kontaktuppgifter till alla Sveriges gymnasieskolor på www.gymnasium.se.

Det är absolut möjligt att byta skola mitt i sin gymnasieutbildning, men bland annat måste det finnas platser lediga på den nya skolan. Men ta kontakt med SYV så får du bra hjälp!

Lycka till!
Mvh Tove Videfors, Studentum.se