Sök utbildning 👉

Komplettering av betyg

01 jul 2008
Hej!

Jag har en fråga angående ansökningstiderna till universitet. Jag läste att sista ansökningsdatumet till höstterminen är den 15:e april. Jag håller för tillfället på med att läsa upp ett par av mina betyg genom att göra prövningar, och dessa prövningstillfällen är förlagda vid olika bestämda datum under år 2009. Sista prövningstillfället innan sommaren -09 är den 24:e april, d.v.s. lite mer än en vecka efter sista ansökningsdatumet till universitet.

Min fråga är alltså: om jag ansöker till ett program, som jag med mina nuvarande betyg inte har behörighet till, innan den 15:e april, men på denna prövning 24:e april lyckas höja mitt betyg i efterhand, kommer detta betyg att gällas vid antagningen, eller är det försent?

Hoppas innebörden av min fråga framgår!

Tack,

Mvh Sofia

Hej Sofia!

Det som du har läst gällande ansökningstider till universitetet stämmer, det är den 15 april samt den 15 oktober som gäller. Det är inga problem att komplettera dina betyg efter ansökningsdatumet. Det finns en ruta som du kan fylla i på ansökningsformuläret som säger att du kompletterar det senare.

Svaret på din fråga är alltså att det inte är för sent. Systemet är skapat så att man ska kunna komplettera betygen efter sista ansökningsdag.

Du vet väl att du kan räkna ut ditt snittbetyg på Studentum.se?

Lycka till med utbildningen!

/Karin Sigge på Studentum.se