Har man rätt till särskilt stöd i gymnasiet?
Min son håller mer eller mindre på att bli utslängd från sin skola för att de inte vill ha nån med atypisk autism och add där. Dom påstår oxå att de har ingen skyldighet att ge honom extra stöd alternativt assistent för att hjälpa honom.
Jag kollade på skolverkets hemsida och där står att han visst har rätt till stöd om han ingår i detta även på gymnasiet.
Nu vill även han byta inriktning på sin utbildning ifrån BF till Estetisk. Vad har han för möjligheter att byta nu eller kan han gå in på IV å läsa upp betygen för att söka in efter sommaren.
Snälla hjälp honom jag ber på mina bara knän.
Mvh Anders
Svar:
Hej Anders,
Vad tråkigt att det inte funkat med skolan! Skolan ska göra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen om en elev behöver det. Det här kallas för extra anpassningar. Om anpassningarna inte är tillräckliga kan eleven ha rätt till särskilt stöd.
Om de extra anpassningarna inte räcker till eller om det bedöms att extra anpassningar inte kommer att vara tillräckliga ska rektorn se till att utreda om eleven behöver särskilt stöd. Skolan ska också utreda en elevs behov av särskilt stöd om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Oftast gör lärare och personal ur elevhälsan utredningen. Om den visar att ditt barn behöver särskilt stöd ska skolan ta fram ett åtgärdsprogram, det vill säga en skriftlig, konkret plan för vilken form av särskilt stöd som ditt barn behöver för att uppnå kunskapskraven. Särskilt stöd är insatser av mer ingripande karaktär och är insatser som ofta är mer omfattande och/eller varaktiga än extra anpassningar. Det kan till exempel vara:
- regelbunden kontakt med en speciallärare under en längre tid
- placering i en särskild undervisningsgrupp
- en elevassistent som stödjer eleven under skoldagen.
Du kan läsa (och kanske även referera till) detta på Skolverkets webbplats här. Jag rekommenderar att du ber rektorn förklara hur hen tolkar Skollagen och var hen hittar stöd att inte ge extra stöd eller att till och med "slänga ut" en elev för att hen har atypisk autism och ADD. Det låter inte acceptabelt alls men jag är ju inte insatt i situationen så rektorn kan ju ha grund för sina beslut.
Om det inte ger resultat att prata med rektorn kan du kontakta ansvarig tjänsteman i kommunen. Är det en fristående skola kontaktar du skolans styrelse. Du kan också vända dig till Skolinspektionen för att göra en anmälan.
Nu låter det inte som skolan din son går i är särskilt bra från vad du berättar, så kanske kan det vara en idé att byta skola helt, till en skola som tar bestämmelserna kring särskilt stöd på allvar. Det finns även skolor som har en profil mot autism och ADD. Ni skulle kunna kolla med gymnasieantagningen i er kommun om det finns sådana där ni bor. Ni kan även ta kontakt med andra skolor och höra er för hur de arbetar kring autism och ADD.
Vill man byta program till ett man inte har behörighet för så kan det vara så att man måste gå ett introduktionsprogram först. Är man redan behörig kan det vara lättare att byta utan att behöva söka om till åk 1. Men ett alternativ är också att söka in till åk 1 igen. Om ni har en bra SYV i sonens skola kan ni kanske få hjälp att tänka över bytet av hen, det hade varit det bästa. Annars kanske ni kan försöka få kontakt med gymnasieantagningen i kommunen eller den gamla grundskolans SYV för hjälp med ansökan till ett Introduktionsprogram eller annat program.
Lycka till! /Petra,SYV
Hitta en gymnasieskola du är intresserad av
Gör en intresseanmälan
Skolan kontaktar dig med mer information