👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan man jobba med skrivande efter Teknikprogrammet?

11 dec 2019
jag går för tillfället teknik och jag är intresserad av arkitektur och inredning men älskar även att skriva och har då en fråga. Är det möjligt att få jobb som skribent, novellskrivare, journalist mm utan att gå just samhäll eller media och kommunikation? Kan jag få jobba med att skriva med en teknik utbildning i bagaget?

12 dec 2019

Det finns inget gymnasieprogram som man måste ha gått för att bli journalist eller skribent så det är inga problem att bli det efter Teknikprogrammet. Skulle du exempelvis vilja gå Journalistprogrammet efter gymnasiet så är behörigheten som krävs grundläggande behörighet, Historia 1b/1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram.