Sök utbildning 👉

Klarar jag Naturvetenskapsprogrammet?

12 jan 2020
Hej! Vi ska söka till gymnasiet om 9 dagar. Jag tror jag har bestämt mig men jag är väldigt stressad över hur det kommer att gå. Jag vill gå i naturvetenskapliga linjen (inte med inriktning samhälle). Jag har lite svårt för fysik och matte, jag har C i båda ämnena men jag har hört att fysiken är väldigt svår. Jag har inget problem med att det är mycket matte utan jag har bara helt enkelt svårt för fysiken. Kommer jag klara det? Jag vill helst komma ut ur gymnasiet med bra betyg för bredare möjligheter att komma in lite vart jag vill men jag är rädd att jag inte kommer få bra betyg. Har även hört att för att komma in i lite bättre universitet ska man helst ha runt 20-22 p vilket betyder A-B i nästan alla ämnen. Tror du jag klara det? Vill även tillägga att jag är väldigt engagerad och har bra studieteknik.

28 jan 2020

Jag kan tyvärr inte svara på frågan om du kommer att klara ett gymnasieprogram eller inte. Du får fundera på om du känner dig tillräckligt motiverad och om du orkar att lägga mycket tid på de ämnen du har svårt för.  Det kan ju också vara så att du inte klarar att få höga betyg när du går på gymnasiet, men det finns chansen att höja betygen genom prövningar på Komvux. Och sen finns ju som sagt Högskoleprovet som ökar dina chanser att komma in på de utbildningar du vill.

Vänligen/Petra,SYV