Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieinriktning ska jag välja?

15 jan 2020
Hej!
Mitt namn är William och jag har tänkt att gå Teknikprogrammet men är inte helt säker på vilken inriktning som är den rätta.
Är "Informations- och medieteknik" den inriktning inom Teknikprogrammet jag borde välja om jag efter gymnasiet vill läsa vidare till programmerare, systemutvecklare eller liknande yrken?

02 feb 2020

Hej William,

Om du vill bli programmerare/systemutvecklare så finns det många utbildningar att välja på. Men vanligt är att man har en högskoleutbildning med datainriktning, till exempel en civilingenjörsutbildning med datainriktning eller en systemvetenskaplig utbildning. Det bästa är om du kan titta lite på vilka högskoleprogram du skulle kunna tänka dig att gå, kolla vad som är behörighet och sedan välja inriktning utefter det. Vilka kurser som ingår i varje inriktning på Teknikprogrammet ser du här: https://www.gymnasium.se/sok/teknikprogrammet.

Lycka till med valet! /Petra,SYV