Sök utbildning 👉

Kan jag bli veterinär efter Teknikprogrammet?

02 feb 2020
Hej,, jag vill gärna bli veterinär men det kan vara svårt att komma in på natur på den skolan jag vill gå på. Kan jag välja teknik på den skolan men ändå kunna bli veterinär eller hur fungerar det?

13 feb 2020

För att bli behörig till veterinärprogrammet på universitet/högskola behöver man grundläggande behörighet + Biologi 2, Kemi 2, Fysik 2 och Matte 4. Det är bara Naturvetenskapsprogrammetmed naturinriktning som ger den behörigheten på gymnasiet.

Men det går att läsa in behörigheten efter gymnasiet om man valt något annat. Det går att läsa in behörigheten du behöver på Komvux eller gå ett naturvetenskapligt basår på högskola. Det kan också vara möjligt att du kan läsa Biologi och Kemi 2 som individuellt val och utökade kurser på Teknikprogrammets teknikinriktning men det måste du kolla med skolan.