Sök utbildning 👉

Hur fungerar Lärlingsutbildning?

09 feb 2020
Finns det både yrkesgymnasium och lärlingsutbildning?
Eller är lärlingsutbildning = de 1600 lärlingstimmarna som krävs efter gymnasieutbildningen?

Om det går att välja tex el- och energiprogrammet alt el- och energiprogrammet som lärling vill jag förstå skillnaden i ämnen man läser. (Tex inför högskolebehörighet.)
A-K

15 feb 2020

Det finns både de vanliga yrkesprogrammen och lärlingsutbildning. En lärlingsutbildning är för dig som vill lägga en stor del av din gymnasieutbildning ute på en arbetsplats. På en lärlingsutbildning ska minst 1250 poäng vara förlagda på en arbetsplats, vilket motsvarar hälften av gymnasieutbildningen. Du kan läsa mer om det här.

Högskolebehörighet är något som man alltid måste välja till på ett yrkesprogram. Du kan läsa om vad det innebär här.

Vänligen/ Petra,SYV