Sök utbildning 👉

Kan jag bli arkeolog efter Ekonomiprogrammet?

07 maj 2020
Hej! Jag går just nu i 1:an på gymnasiet och studerar ekonomi. Däremot så har jag blivit intresserad av arkeologi då jag har väckt en brinnande känsla för det okända som arkeologi ger. Då undrar jag, kan jag fortfarande utbilda mig till arkeolog efter jag har gått ut ekonomiprogrammet eller måste jag gå om gymnasiet för att få den grundläggande utbildningen jag behöver?

Tack i förhand :). Mvh Sebastian

08 maj 2020

Hej Sebastian,

Vad roligt att du är intresserad av arkeologi! För att kunna söka till Arkeologiprogrammet behöver du ha Grundläggande behörighet samt Historia 1b alt 1a1+ 1a2. Det kan du få från alla högskoleförberedande gymnasieprogram. Så att du gått Ekonomiprogrammet är inget problem alls.