Sök utbildning 👉

Vad är behörigheten till Ekonomiprogrammet?

31 maj 2020
Hej!
Jag går i nian och valde att börja plugga ekonomi på gymnasiet. Det finns bara ett orsak och det är att jag fick F på samhällskunskap och geografi. Jag undrar om jag kan bli antagen i ekonomi programmet dessutom att jag har F på två SO ämne.

tack i förhand

01 jun 2020

För gymnasiebehörighet till ett högskoleförberedande program krävs godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, engelska, matematik och i minst nio andra ämnen från grundskolan.

För ekonomi-, humanistiska och samhällsvetenskapsprogrammet ska fyra av de ytterligare nio ämnena vara geografi, historia, samhällskunskap och religion.

Så det kan vara bra att du lägger till några andra program och att du pratar med dina lärare om att göra prövningar i samhällskunskap och geografi.

Vänligen/ Petra,SYV