Sök utbildning 👉

Hur blir man läkare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

07 jun 2020
Hej!
Jag ska nu börja andra året på vård och omsorgsprogrammet. Och har börjat bli sugen på läkare, har sett att jag behöver läsa till ett antal kurser efter gymnasiet men min fråga är om jag måste bli sjuksköterska innan jag söker till läkarutbildningen? Och kan jag hoppa från undersköterska till läkare?

08 jun 2020

Vad roligt att du vill bli läkare! För att bli läkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till Läkarprogrammet och eftersom det är ett yrkesförberedande program är det första steget vara att lägga till de kurser som krävs för grundläggande behörighet.

Då handlar det oftast om en svenska kurs och en engelska kurs. Resten kan du läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet.

För att bli läkare läser man Läkarprogrammet så man blir inte sjuksköterska först. Du läser bara till de kurser du behöver på Komvux och söker sedan vidare till Läkarprogrammet. Tänk också på att det krävs mycket höga betyg för Läkarprogrammet ( A i alla ämnen).

Lycka till! /Petra, SYV