Sök utbildning 👉

Kan jag läsa IT efter Ekonomiprogrammet?

29 jun 2020
Hej SYV,

Jag undrar om jag kan läsa något IT-relaterat på högskolan/universitetet om jag gått ekonomiprogrammet på gymnasiet. Med ”IT-relaterat” menar jag som exempel civilingenjör i datateknik eller kanske datavetenskap, med tanke på att de allra vanligaste vägar till dessa yrken oftast brukar vara el- och energiprogrammet osv. Jag undrar då hur det går till? Är det helt omöjligt då det krävs behörighet i helt andra ämnen eller går det att fixa på något sätt?

Tack på förhand för svar

30 jun 2020

Det bästa är om du kollar behörighetskraven för just den utbildning du vill gå. Men här är ett exempel:

Civilingenjörsutbildningen inom Datateknik på KTH kräver:

Grundläggande behörighet + Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1.

Så länge du har dessa kurser är du behörig att söka, oavsett vilket program du har gått. De program som ger direkt behörighet är Teknikprogrammet med teknikinriktning och Naturvetenskapsprogrammet med naturinriktning.

Saknar du några kurser kan du läsa dem på Komvux efter gymnasiet eller gå ett Tekniskt basår på högskola.