Sök utbildning 👉

Kan jag bli jurist efter Teknikprogrammet?

19 sep 2020
Jag tänker på att bli Advokat eller något inom ingenjörsyrket. Jag har sett att man kan gå en extra kurs i historia på teknik programmet för att få tillgång till Advokat på högskola. På sätt har jag båda dörrarna öppna.

Finns det något annan väg jag kan ta? Eller en bättre inrikting i såna fall?

21 sep 2020

För att bli jurist och advokat går man Juristprogrammet på högskola/universitet. För att kunna gå Juristprogrammet efter gymnasiet behövs det grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2.

Du kan gå vilket gymnasieprogram du vill bara du får med dig de här kurserna. Det ska vara möjligt att få detta från alla högskoleförberedande program. Om Teknikprogrammet intresserar dig så är det ju ett bra val men kolla med skolan att du kan lägga till Historia 1b.

Vänligen/ Petra,SYV