👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad är planen för dyslexi i gymnasiet?

30 sep 2020
Hej, min dotter har dyslexi (blev utredd i årskurs 2), måste hon göra en ny utredning för att hon ska ha rätt till dyslexi-hjälp i gymnasiet eller räcker det med att hon är utredd i årskurs 2?
Vänligen

01 okt 2020

Gymnasieskolan ska ge extra anpassningar och särskilt stöd till alla elever som har svårt att uppfylla kunskapskraven. Prata med den nya skolan för att få vet hur de jobbar kring dyslexi samt om de gör en ny egen utredning eller fortsätter enligt planen från grundskolan. Prata också med den nuvarande skolan (ofta är det studie-och yrkesvägledaren) och försäkra er om att dokumenten kring de nuvarande anpassningarna kommer till den nya skolan.