Sök utbildning 👉

Vad gäller vid handikapp i gymnasiet?

08 okt 2020
Hej, min dotter läser på gymnasiet, andra året. Idrotten har de delat upp på två år, så kurs 1 är slut först på vårterminen.
Dottern hade redan innan hon började kursen skadat sig (som inte kommer gå att åtgärda) och har intyg om vilka begränsningar hon har och vi räknar med att hon blir borta resten av denna termin.

Läraren vill att hon ska pausa kursen och fortsätta nästa läsår. Han menar att hon inte varit med tillräcklig trots att hon har försökt göra det hon kan. Dottern själv vill helst inte göra kursen nästa år eftersom hon då måste gå med en årskurs hon inte känner.

Min fråga är då om läraren kan kräva att hon gör det, eller kan detta räknas in i ”pys”delen av skollagen (samma som för dyslexi)? Jag kan tycka att det är märkligt att hon tvingas göra om delar av kursen eftersom det beror på ett uppenbart hinder. Hur hanteras ungdomar som har bestående men (rullstolsburna exempelvis) i idrott? Är idrott ett obligatoriskt ämne för examen?

Jag hoppas du kan hjälpa mig förstå vad som gäller innan vi har möte med skolan.

Med vänliga hälsningar

08 okt 2020

Läraren ska anpassa undervisningen för en elev med funktionsnedsättning. Elever som behöver särskilt stöd i skolan ska få det. Rektor har det yttersta ansvaret för att undervisningen organiseras så att eleven med funktionsnedsättning kan nå kunskapskraven.

Ibland får den som sätter betyget bortse från enstaka delar av kunskapskrav på grund av en funktionsnedsättning när betyg sätts. Det ska då handla om en funktionsnedsättning som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska nå ett visst kunskapskrav. Det är läraren som avgör om denna bestämmelse ska användas. Du kan hitta mer information om detta hos Skolverket, bland annat här: https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/smanavigation-elevers-rattigheter/elever-med-funktionsnedsattning.

Här kan ni läsa om pys-paragarfen: https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/undantagsbestammelsen-vid-betygssattning.