Sök utbildning 👉

Hur lång tid tar det att bli astronom?

20 okt 2020
Hej! Jag är en förstaårsstudent på teknikprogrammet, och jag är intresserad av att utbilda mig till astronom. Hur många år efter gymnasiet kommer den nödvändiga utbildningen att ta?

20 okt 2020

Vad roligt att du är intresserad av astronomi! Om du vill jobba med rymden och astronomi kan du studera det på högskola/universitet efter gymnasiet. Utbildningar inom astronomi eller astrofysik kräver oftast Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

Du läser först ett  3-årigt Kandidatprogram i astronomi och sedan ett 2-årigt masterprogram. Efter utbildningen finns möjligheter att doktorera (4 år) och sedan arbeta med astronomisk forskning.