Sök utbildning 👉

Vad är en spetsutbildning?

27 okt 2020
Vad är det för skillnad på spetsutbildning och ett vanligt program? Får man bättre utbildning och är det svårt att komma in på en spetsutbildning? Vad är det som krävs? Har tänkt att ta musik på gymnasiet.

28 okt 2020

Spetsutbildningar är en typ av gymnasiestudier som siktar in sig på att låta elever med goda förutsättningar för matematik, naturvetenskap, samhällsvetenskap, estetiska eller humanistiska ämnen, fördjupa sina kunskaper i dessa ämnen. Gymnasieskolorna har då ett tätt samarbete med en högskola eller ett universitet, där gymnasieeleven kan får delta i kurser och föreläsningar och få högskolepoäng redan på under sin gymnasieutbildning.

Spetsutbildningar går under kategorin specialutbildningar och tillämpar då också riksrekrytering. Det betyder att alla i hela Sverige får söka till en spetsutbildning. När du söker till en spetsutbildning kommer du säkerligen att få göra ett intagningsprov som du söker utbildningen med tillsammans med dina betyg från högstadiet. Du kan höra av dig till den skola du vill söka till och fråga hur intagningsproven ser ut där.