Sök utbildning 👉

Vad ska jag göra om jag inte klarar gymnasiet?

27 nov 2020
Hej!
Jag går nu in på andra året i gymnasiet och det har inte gått så bra, speciellt inte när vi gick över till online studier. Jag har F i alla ämnen från ettan pga att vi bytte till online studier och får ingen extra hjälp av skolan. Nu har vi ju gått till det igen och jag vet att jag inte kommer klara av det.
Min fråga är då kan jag få reducerat program och byta ut dom flesta dagar till att ha apl istället? Är ganska säker på att jag kommer få reducerat program med mina problem i skolan men inte säker på att jag kan få mer apl tid. Jag har då haft apl i 4 veckor på ett ställe som jag verkligen älskar och mitt mående har verkligen blivit 100 gånger bättre. Skolan är verkligen största boven till min depression så letar alla lösningar förutom att hoppa av. För om detta val inte går att göra så lär jag tyvärr hoppa av.

30 nov 2020

Vad tråkigt att det varit svårt med distansstudierna! Du behöver verkligen prata med skolan om detta. Prata med kuratorn eller skolpsykologen om din depression och med rektorn om vad ni ska göra för att hjälpa dig med dina studier. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier.