Sök utbildning 👉

Vilket yrkesprogram är minst krävande?

17 jan 2021
Hej, jag funderar fortfarande på gymnasium men vet inte riktigt vad som skulle passa. Vill inte gå ett högskoleföbredande program då jag inte är så mycket för de teoretiska ämnena. Vill endast ha de grundläggande ämnena m.m. Alltså ta examen och få gymnasiekompetens. Vilket program skulle passa tror du? Vilket yrkesprogram är minst krävande? Tack!

18 jan 2021

Alla gymnasieprogram är lika krävande så det bästa är om du funderar på vilket program som skulle göra dig mest motiverad och intresserad. Idag finns det 18 olika nationella program. Alla dessa program innehåller programgemensamma ämnen, valbara kurser, individuella val, gymnasiegemensamma ämnen och gymnasiearbete. Läs på om dem och läs deras programplaner här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/nationella-program-3020.