Sök utbildning 👉

Hur blir jag jurist efter ett yrkesprogram?

23 jan 2021
Hej!
Jag vill söka Bygg och anläggningsprogrammet till gymnasiet nu i vår och jag undrar hur jag ska bära mig åt för att få behörighet så jag kan läsa till jurist senare? Är nämligen inte sugen på att gå ett högskoleförberedande men vill ha chansen att studera vidare till jurist senare.

25 jan 2021

Vad roligt att du vill bli jurist! För att bli behörig till att söka Juristprogrammet behöver du grundläggande behörighet, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 och Historia 1b/1a1+1a2. Det du inte hinner med under gymnasiet ordnar du på Komvux/vuxenutbildningen i din kommun. Det är också möjligt att du kan lägga till det du behöver på din gymnasieskola, fråga dem om det innan du söker!

Lycka till! /Petra, SYV