Sök utbildning 👉

Kan jag ha utbytesår på IB-programmet?

22 feb 2021
Hej! Jag har planer på att gå Ib på gymnasiet. Men jag vill också åka på utbytesår i usa (efter ettan tror jag). Så det jag undrar är om det är möjligt att ta en paus från ib programmet och sen gå klart när jag kommer tillbaka? Eller måste jag söka in på nytt då? Jag är inte intresserad av att gå Ib i usa utan där vill jag gå vanlig high school.
Tacksam för svar!

22 feb 2021

Ja, det är möjligt men du behöver kanske inte ta en paus. Det kan finnas möjlighet att gå åk 2 i en annan IB-skola i USA och sedan fortsätta på åk 3 i Sverige. IB-programmet är High school så jag tror inte att du kommer att uppleva någon större skillnad på det eller en annan skola. Diskutera detta med den IB-skola där du vill gå.

Vänligen/ Petra,SYV