Sök utbildning 👉

Vilket gymnasieprogram ska jag läsa om jag vill bli läkare?

31 okt 2008
Hej, Jag går i åttan just nu, men jag började redan fundera om vad jag skulle vilja göra efter nian. jag skulle vilja bli läkare eller barnläkare eller nånting i det genret. Kan ni ge mig några tips om hur mycket poäng man ska ha och vilken linje man ska ta och vad man ska vad bra på? Tackar. =)

För att komma in på läkarprogrammet krävs det höga betyg. Från 2009 kommer systemet att ändras då meritpoäng införs och då kan detta ändras. Ett tips är att du läser om olika gymnasieprogram och se vilka kurser programmen innehåller. Behörighet som krävs för läkare är: grundläggande behörighet samt MaD, FyB, KeB, BiB lägst betyget 3 eller Godkänd, 1/3 betyg, 2/3 särskilt urval intervju. Naturvetenskapsprogrammet (NV) är en bred utbildning som ger behörighet att söka in på läkarprogrammet. På studentum.se kan du läsa om läkarprogrammet genom att söka på läkare. På gymnasium.se kan du läsa om olika gymnasieprogram. Ett tips är att om du hittar en utbildning som är av intresse kan du fylla i en intresseanmälan och få hem mer information om utbildningen, helt gratis. Hoppas att du hittar en utbildning som passar dig. Lycka till med gymnasiestudierna!