Sök utbildning 👉

Hur funkar individuellt val på gymnasiet?

13 mar 2021
Hej jag går samhäll på gymnasiet och vi ska välja individuellt val innan måndagen och vi vet bara vad vi har att välja mellan men jag har ingen aning om varför man ska välja de olika sakerna har inte fått någon mer information än så. Vad är individuellt val och varför har man ett sånt? Ger de olika kurserna olika merit och behörighet? Spelar det någon roll om jag tar typ dans istället för matte, ger de lika mycket poäng och vad är ens poäng?

15 mar 2021

Individuellt val (200 poäng) ingår i alla program och det innebär att man kan välja kurser själv, precis som elevens val i grundskolan utan att det blir extra kurser. Om du vet att det är någon speciell gymnasiekurs som du vill gå men som inte ingår i ditt gymnasieprogram kan du välja den som individuellt val. Till exempel så kanske du vill lägga till matte 3 på Samhällsprogrammet som annars bara har upp till matte 2.

Det finns vissa kurser som ger meritpoäng och som man kan lägga till som tex. individuella val. Dessa kurser är engelska 7, vissa kurser i moderna språk och vissa matte kurser.

Det är viktigt att man får information av sin skola innan valet så om du inte har fått det än rekommenderar jag att du ber om mer information innan du gör ditt val.