Sök utbildning 👉

Vilka tekniska gymnasieprogram finns det?

16 apr 2021
Jag älskar att bygga datorer och att jobba med tekniska föremål som datorer, mobiler och annat. Mitt drömjobb är att kunna bygga, reparera och diagnosera datorer för ett pris och sedan ge tillbaka till klienten. Jag vet inte vilken linje i gymnasiet jag ska ta. Jag är inte säker på om man får testa sig konkretiskt i sådana här dator grejer i teknik linje och jag är inte så bra på matte.

18 apr 2021

Förutom Teknikprogrammet som är ett program med mycket matte så finns Industritekniska programmet som är ett yrkesprogram som leder till ett tekniskt avancerat yrke. På Industritekniska programmet kan du välja mellan fyra inriktningar; driftsäkerhet och underhåll, processteknik, produkt och maskinteknik och svetsteknik. Kanske kan detta program vara intressant om du vill gå ett tekniskt program men utan mycket matte? Du kan läsa om programmet här: https://www.gymnasium.se/sok/industritekniska-programmet.