Sök utbildning 👉

Blir Naturprogrammet för svårt?

21 jun 2021
Hej! Jag är 15 år, ska alltså välja gymnasium i vår. Jag tycker om matte och no-ämnena och funderar därför för att gå ett naturvetenskapligt program (jag vill gå högskoleförberedande) men är rädd att jag inte ska orka trycket och hamna efter och vet inte riktigt hur jag ska tänka... Jag undrar också lite hur en dag ser ut med schema och ämnen och sådant. Har man många praktiska ämnen som i grundskolan? Om man inte har det är det något man kan välja till, som exempelvis syslöjd?
Tack på förhand och ha en fin dag

21 jun 2021

Din fråga är tyvärr omöjlig att svara på. Ingen kan veta vad som blir svårt eller lätt för dig förutom du själv. Du kan börja med att titta på exakt vilka kurser som ingår i Natur. Det kan du göra längst ner på den här sidan: https://www.gymnasium.se/sok/naturvetenskapsprogrammet. Vilka ämnen tror du kommer vara svåra eller lätta för dig? Om man tycker att naturvetenskapliga ämnen som matte, biologi och fysik är svårt så kommer man troligen att tycka att Naturvetenskapsprogrammet är svårt. Om man tycker att de är roliga och lätta blir det troligen inte svårt.

På länken ser du också exakt vilka kurser som ingår. Man har inte så mycket praktiska ämnen och ingen slöjd alls. Vilka kurser som går att välja i ditt individuella val kan du kolla med skolan du vill söka. Men det individuella valet handlar bara om två kurser.