Sök utbildning 👉

Hur blir jag läkare efter ett Yrkesprogram?

28 jun 2021
Hej! jag läser handelsprogrammet i gummasiet och min drömjobb i framtiden att bli läkare, jag har önsemål att läsa läkarprogrammet i univeritet och jag förstår att jag läser fel program som har sina ämne stämmer inte överäns med läkarprogrammet, frågan är vilket sätt är det bästa och kortaste sätt jag kan göra efter jag tagit gymnasieexamen? prövningar och högskolprov hörde jag också förut om de men vet inte hur de fungerar! är det något bra bör jag göra i 3:an innan som förlätter min väg sen, jag ska börja 3:an i hösten!

30 jun 2021

Behörigheten för läkarprogrammet och tandläkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Om du väljer ett annat program måste du läsa in denna behörighet på Komvux efteråt.

Förutom behörigheten för läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkar- och tandläkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng så det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5.

Efter gymnasiet kan du läsa in de kurser du saknar och läsa upp betyg i de kurser du behöver på Komvux. Man får räkna med att lägga mycket tid om man har många betyg att läsa upp. Men om man kan få ett högt resultat på högskoleprovet så kan de ersätta låga betyg (men inte behörighet). Så gör högskoleprovet så snart du kan.

Lycka till!/Petra,SYV