Sök utbildning 👉

Kommer jag klara mig om jag väljer teknik-teknik?

19 dec 2021

Jag går i Teknikprogrammet och terminen är slut så nu börjar jullovet. Vi hade nationella prov på Ma1c på onsdag och jag fick höra igår av min matte lärare att jag hade klarat mig men resultaten (poäng) får vi se på måndag så det känns skit bra att jag har klarat mig! Min fråga är nu börjar 2:an och vi ska välja en inriktning, jag har aldrig varit bra på matte för att jag hade ingen grund alls men det var bara på början av gymnasiet jag började bli bättre på matte och plugga väldigt mycket (alla ämnen inte bara matte). Jag vill välja Teknikvetenskap för jag börjar att gilla matte samt fysik, jag tycker det är väldigt intressant men mina vänner säger jag kommer inte kunna klara mig men om jag har motivation och vilja kommer jag att kunna klara mig i Teknikvetenskap?

22 dec 2021

Hej!

Det är tyvärr svårt för mig att svara på om du kommer klara dina studier eller inte då jag inte är insatt i din skolgång men det är självklart en bra start att du har intresset för ämnena du tänkt studera.

Jag skulle föreslå att du pratar med studie- och yrkesvägledare på skolan om du känner dig osäker inför ditt val och se vad det finns för möjligheter och alternativ för dig som skulle passa bäst. Samt vad dina tankar är med utbildningen. Om du exempelvis har ett mål med Teknik-teknik för att sedan studera vidare på en speciell utbildning på högskolenivå eller hur dina tankar går.

Lycka till! / Hannah, SYV