Sök utbildning 👉

Säkerhet vid svetsning på gymnasiet

26 jan 2022
Hej! Jag börjar gymnasiet nu till hösten och jag har sökt till industritekniska programmet, och jag är mest intresserad av inriktningen svetsteknik. Jag hat läst en del om svetsning och jag har hittat en del om att det finns stora hälsorisker som svetsare och att det är viktigt att man har en Friskluftsmask vid svetsning. Jag är lite fundersam över om friskluftsmasker används vid gymnasieskolor, för jag besökte industriteknisla programmet på en skola nära där jag bor, och då fick vi testa att svetsa men vi fick inget för att skydda våra luftvägar vid inandning av svetsrök. Ska gymnasieskolor kunna erbjuda sådan säkerhet eller råder det bristande säkerhet på t.e.x industritekniska programmet?

28 jan 2022

Hej!

Det låter inte säkert att skolan ska få genomföra utbildning som går emot de säkerhetsföreskrifterna som rekommenderas. Kontakta aktuell skola för att se hur deras rutiner ser ut och berätta om din upplevelse.

Vänliga hälsningar

Cecilia, syv