Sök utbildning 👉

Hur blir jag tandläkare?

07 apr 2022
Jag har läst Naturvetenskapsprogrammet , men ändrade mig i andra året och byte till NASA alltså natur och samhälle. Det är mitt sista år i gymnasiet och jag vill blir tandläkare vad krävs för att blir tandläkare iså fall . Tacksam för svar!

11 apr 2022

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Tyvärr så är naturinriktingen den enda inriktningen där du automatiskt får behörighet för det. Du kanske kan välja till kurser men det är inte säkert att det är möjligt. Du kan fråga den skola du går i om möjligheterna att lägga till så många kurser som behövs eller byta tillbaka. De kurser som krävs för tandläkare krävs grundläggande behörighet + Matematik 4, Kemi 2, Biologi 2 och Fysik 2.

Det andra alternativet är att läsa på Komvux eller naturvetenskapligt basår på högskola efter gymnasiet innan du söker vidare till tandläkarutbildningen.

Lycka till! / Petra, SYV