Sök utbildning 👉

Ska jag välja Naturvetenskapsprogrammet?

28 jun 2022
Hej! Jag är intresserad av skolämnena biologi, kemi till viss del, religion, etik och moral, samhällskunskap och på fritiden djur, musik och mer biologi. Jag har lärt att nörda ner mig i reptilbiologi speciellt. Jag känner så att det finns flera linjer som ”passar” för mina intressen men det finns inte någon linje som jag vill gå. Jag vill helst gå ett högskoleförberedande program då jag skulle kunna tänka mig att plugga en längre tid och har inte bråttom ut i arbetarlivet.
Jag är bra på matte men jag tycker inte om det så jag vill verkligen inte gå natur. Om natur var mer NO-ämnen och mindre matte så hade jag valt natur-samhäll.
Jag har alltid velat bli veterinär och skulle kunna tänka mig att bli egenföretagare och ha en egen klinik.
Vilka gymnasielinjer kan man gå om man vill bli veterinär? Vilka gymnasielinjer verkar passa mina intressen? Jag behöver ha någon annans åsikt på detta och nu när det är sommarlov så kan jag inte prata med min syv på skolan

29 jun 2022

Om du går Naturvetenskapsprogrammet inriktning natur så blir du direkt behörig till att söka Veterinärutbildningen. De övriga programmen kan tyvärr inte ge dig den behörigheten.

Men det går alltid att läsa mer och lägga till kurser för behörighet efteråt via Komvux. Det enda kan vara att det tar lite längre tid att nå slutmålet veterinär än om du går direkt natur-natur.

Beslutet är helt upp till dig.

Lycka till! / Petra, SYV