Sök utbildning 👉

Hur får man extra hjälp i grundskolan?

15 feb 2023
Hej Min son går i 8an och har kommit efter jättemycket. Skolan klarar inte av att hjälpa honom och han kommer med all säkerhet att gå ut nian utan alla betyg. Vad finns det för honom att göra efter 9an?
Han vill lära men har inte hittat någon lärare som kan hkälpa honom eller har tid.
Jag flrsökte med läxhjälp ett tag, det gick jättebra men har ej råd.

15 feb 2023

Vad tråkigt att han inte fått det stöd han behöver! Alla elever som går i grundskolan eller gymnasiet har rätt att få stöd för att kunna klara kunskapsmålen. Du kan läsa om hur det funkar här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/extra-stod/vad-betyder-sarskilt-stod-i-gymnasiet-21152.

Om du inte tycker att det stöd som ditt barn får är till hjälp ska du i första hand prata med läraren eller rektorn. Om inte det ger resultat kan du kontakta ansvarig tjänsteman i kommunen om det gäller en kommunalskola. Är det en fristående skola kontaktar du i stället skolans styrelse.

Du kan också vända dig till Skolinspektionen för att lämna uppgifter om missförhållanden.

Men tyvärr är det så ibland att skolor trots att de måste inte har resurser att ge elever det stöd det behöver. Då kanske ni ska fundera på att byta skola. Sedan kan jag tipsa om gratis läxhjälp. Flera av Stockholms bibliotek erbjuder gratis läxhjälp. Sedan finns Lärarjouren på KTH. De erbjuder gratis läxhjälp varje vecka till grundskole- och gymnasieelever. Det finns även Mattecentrum, en ideell förening som hjälper barn och unga med gratis läxhjälp inom matte. Så kolla gärna upp dessa gratis resurser.