Sök utbildning 👉

Hur byter man gymnasium?

02 maj 2023
Hej
Min son går 1. åk ekonomi juridik program . Han trivs inte verken i skolan eller med lärarna och fått inte hjälp från skolan. Hur kan han byta skola så han börjar sin nya skola efter sommaren? Vilken betyg räknas när han gör det? Är det från 9. Eller första året från gymnasiet?
När kan han söka bytet?
Tacksam för hjälpen

04 maj 2023

Man kan försöka byta skola när man vill. Kontakta skolan du vill söka till för att höra efter ifall de har plats på programmet du vill läsa. När du väl har fått plats på skolan får du kontakta din studie- och yrkesvägledare eller annan administrativ personal på din skola för att få hjälp att genomföra bytet till den nya gymnasieskolan. Betygen från åk 9 har ingen betydelse, det handlar bara om att det måste finnas en ledig plats och att skolan kan ta emot ett byte.