Sök utbildning 👉

Matte på Ekonomiprogrammet

31 jul 2023
Hej! Jag ska snart välja gymnasium och jag har lite funderingar. Jag är intresserad av att gå Ekonomi inriktning ekonomi men matte är inte riktigt min starka sida och inte mitt favoritämne direkt. Jag har nämligen hört att det är mycket matte i ekonomi. Blir det svårt att gå den linjen om jag inte är så bra på matte? Och om jag isåfall inte väljer ekonomi ekonomi pågrund av den anledningen, finns det någon annan linje som liknar ekonomi ekonomi?

07 aug 2023

Det är tre mattekurser på Ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi. Väljer du juridikinrikntingen är det endast två. Så du kan jag fundera på att välja juridik istället. Men är du verkligen mer intresserad av ekonomiinriktningen är det kanske värt den extra mattekursen. Du får fundera på det. Du kan ju fråga din mattelärare eller skolan du vill gå om du vill veta mer om nivån på matten i matte 3. Sedan får du kanske fundera på hur motiverad du är att läsa matte för att få gå ekonomi. En del tycker kanske inte att en extra mattekurs spelar någon roll medan andra tycker att det är jobbigt och väljer hellre bort det.