Sök utbildning 👉

Vill bli ekonom

17 apr 2012
Hej, hur blir man en ekonom?
Vilken linje ska man ta till gymnasiet för att bli en ekonom?

25 apr 2012

Om man vill bli ekonom så kan man gå något ekonomiprogram på någon av våra högskolor eller universitet. Det finns på många olika orter i Sverige. De flesta utbildningarna är 4 års studier efter gymnasiet. Dessa kräver att man har särskild behörighet som för ekonomiutbildningarna innebär att man har läst ett gymnasieprogram och har haft kurserna, matte 3b eller 3c, samhällskunskap 1b eller 1a1 samt 1a2 och engelska 2.

På gymnasieskolan kan man gå ekonomiprogrammet där läser man dessa kurser och får samtidigt läsa gymnasiekurser i företagsekonomi vilket kan vara både roligt och bra att göra så man får en känsla för om det är det man vill läsa på högskolan sedan. Man kan också läsa på det samhällsvetenskapliga programmet och välja att läsa till matte 3b som inte är ett måste i det programmet.

Vill man även ha öppet för att man kanske ändrar sig och vill göra något tekniskt efter gymnasiet kan man gå teknik eller naturvetenskapliga programmen som också ger rätt behörighet till ekonomiutbildningar på högskolan.

Många vänliga hälsningar:

Amanda