Sök utbildning 👉

Vad ska jag välja?

09 maj 2012
Hej! Jag kan inte välja om jag vill läsa samhälle eller humanistiska linjen. Jag är intresserad av att bli psykolog eller något inom socionomyrkena. Om jag skulle gå på samhällsvetenskapliga linjen så skulle jag nog gå med en inriktning på beteendevetenskap och på humanistiska en inrikting på språk eller kultur? Är någon linje "bättre"? Känns som jag har kört fast.. Vad ska man tänka på när man väljer gymnasie? Hur fungerar gymnasiebetygen?

Tacksam för svar // Matilda

11 maj 2012

Hej Matilda,

bägge program som du talar om är så kallade "högskoleföberedande" program. Detta innebär att du kan studera vidare till exempelvis pyskolog eller socionom efter att ha läst dem.

Vilket program du ska välja är svårt för mig att svara på. Däremot kan jag säga att det inte finns något "bättre" eller "sämre" program.

Jag tycker du ska vända dig till en Studie och yrkesvägledare för att få hjälp att välja program.

Stort lycka till med valet, många vänliga hälsningar:

Amanda, Gymnasium.se