Sök utbildning 👉

Byta program och skola sista året.

11 aug 2012
Hej, det går säkert att hitta detta svaret någonstans på er hemsida men hoppas ändå på att jag kan få ett personligt svar.
Jag ska om 2 veckor börja 3:e och sista året på Karolinska skolan i Örebro, jag läser samhällsvetenskap med inrikting SAM. Nu är det så att pga min familjesituation och övriga saker vill jag flytta och därmed läsa mitt sista år på annan ort; Stockholm. Boende och grejer är lösta men nu behöver jag veta hur jag ska göra. Har tittat på lite olika skolor i Stockholm men inte hittat så mycket om deras studieplaner och vilka kurser som ingår i deras SAM-SAM program, det borde ju vara lika som de kurserna jag förväntas läsa i 3;an. De kurserna jag har kvar enligt poängplanen från min nuvarande skola är: 40 poäng i SV B, 50 poäng ReligionA PsykologiA & FilosofiA, 50 poäng ReligionA, 50 poäng SvC, 100 poäng valbara kuser (matematik C och EngelskaC), 100 poäng projekt arbete, sedan står det på min nuvarande poängplan; samhällsvetenskap 190 resp. 150 poäng. Det står också språk men det vill jag inte läsa mer då jag inte behöver det. Jag har läst tyska enda sedan klass 6.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, ska jag försöka hitta en ny skola först eller kontakta min egen skola? Jag sökte in till gymnasiet med 235 i meritvärde men höjde mej ganska mycket sista terminen i 9:an.
Väldigt tacksam för hjälp och hoppas på en snabb och enkel process…
/ Vänligen Caroline

20 aug 2012

Hej Caroline!

Jag förstår. Jag råder dig till att hitta en gymnasieskola som har Samhällsvetenskapsprogrammet och som du kan tänka dig att gå. Du tar kontakt med studie- och yrkesvägledare på den skola du går och berättar din situation. Tillsammans kan ni hitta en lösning. Du tar kontakt med den/de skolor som skulle kunna passa och frågar om det finns plats i den klassen som du vill gå sista året och förklarar vilka kurser du har osv.

Det kommer att lösa sig bra.

Lycka till.

Hälsningar,