👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur är det egentligen att plugga på gymnasiet på distans?

Sveriges gymnasieelever får nu vara på plats i skolan igen. Men hur var det att plugga hemifrån? Vi på gymnasium.se vill veta hur det var att studera på distans! Därför har vi pratat med gymnasieeleven Elin om hennes upplevelser av distansundervisningen. Läs hela intervjun här!

Plugga på gymnasiet på distans

På grund av den rådande coronapandemin har vardagslivet förändrats för de allra flesta i Sverige. För gymnasieeleverna har pandemin betytt en stor omställning från att gå till skolan varje dag till att få undervisning på distans. Gymnasium.se har pratat med Elin som går på en svensk gymnasieskola om hennes upplevelser av distansundervisningen. 

Svårt att hitta motivation

Att studera hemifrån är inte så lätt som man skulle kunna tro. Elin berättar att hon till en början trodde att distansundervisningen skulle kännas som en “paus” med sovmorgnar, flexibelt schema och utan morgonpendling.

Men bara ett par dagar in så insåg jag att det inte alls var så som jag hoppats. Att kunna separera på arbete och vilotid är viktigt, och dessa flyter istället ihop nu. 

Att hitta motivation och struktur i sitt pluggande är det som Elin tycker är den allra största utmaningen med att studera hemifrån. 

Det är lätt att skjuta upp saker när man nu har möjligheten att forma hur ens dagar ska se ut relativt fritt, och att komma igång med saker har blivit i princip omöjligt. Allting blir till läxor istället för skolarbete och mängden kan ibland kännas lamslående. Sedan är det också mycket lättare att få skolan att kännas rolig och enklare om man får sitta med sina kompisar. När vi är på distans är det helt enkelt inte samma sak

Matematiken är svåraste ämnet

Olika ämnen har olika undervisningsmetoder även i vanliga fall och Elin upplever att vissa ämnen är svårare att lära sig på distans än andra. 

– Matte har blivit i princip omöjligt via distans. Att inte ha en fysisk genomgång av matte gör det oerhört svårt att lära sig, så jag har kollat på youtube-videor istället. 

Elins upplevelser delas av många gymnasieelever i landet. I en användarundersökning på gymnasium.se önskar 56,6 procent av studenterna mer vägledning om hur de ska lägga upp sina distansstudier, och 47,1 procent vill ha mer stöttning med skoluppgifterna online. Trots det upplever majoriteten av eleverna (86,9 procent) att distansundervisningen fungerar mycket bra, bra eller ganska bra.

Gymnasiestudier distans

Kommunikationen fungerar bra

En av de saker som Elin tycker har fungerat bättre än hon väntat sig är kommunikationen mellan lärare och elever. 

– Jag antog att mina lärare inte skulle vara så duktiga på att kommunicera på distans och lära ut på det sättet men de har varit väldigt duktiga. Genomgångar via videochatt med skärmdelning av en powerpoint-presentation, att kunna chatta med dem även när lektionen är över, och så vidare. De har varit väldigt snälla och haft förståelse för situationen, och många projekt har vi fått lite extra tid på. 

Umgås på andra sätt

Gymnasieeleverna är vana att träffa sina vänner och klasskamrater minst fem dagar i veckan och det är just kompisarna som Elin saknar mest med att gå i skolan fysiskt. Men hon berättar att hennes klass försöker hålla uppe sammanhållningen online i stället.

Vi har sedan tidigare gruppchattar på sociala medier för hela klassen, men även mindre chattar med ens närmsta kompisar, där vi pratar varje dag. Sedan har vi skapat vårt egna chattrum på teams där vi pratar mycket om vår oro kring skolan och hur vi kan lösa det tillsammans. Det har varit skönt. Vi har även försökt träffas en gång i veckan i mindre grupper utomhus för att bara ha kul och prata, så att vi känner att vi kan ha fysiskt kontakt med varandra och tänka på annat. Men vi har inte träffats hela klassen sedan skolan stängde ner. Vissa är helt enkelt för rädda, och vill inte ta risken, och en så stor grupp är nog inte så smart heller. Men vi försöker så gott vi kan.

Viss oro över betygsättningen

Enligt gymnasium.se:s användarundersökning är ungefär 55 procent av eleverna oroliga för att pandemin och distansundervisningen kommer att påverka deras studier negativt. Av dem anger hela 81,9 procent att det är betygen som de oroar sig över medans 53,8 procent oroar sig över att kanske behöva plugga under sommaren. Elin svarar att hon både är orolig och inte så orolig över att distansundervisningen ska påverka hennes studier. 

Jag hoppas att jag kan fortsätta prestera även på distans, men som sagt så har det varit svårt att hålla motivationen uppe och att få saker gjorda. Sedan är det, som med matten, att vissa undervisningsmetoder helt enkelt inte fungerar just nu och då är det svårare att lära sig. Jag oroar mig över om jag ens kommer klara matten i år, och jag tror många känner likadant i olika ämnen. 

Är du orolig över hur dina betyg kommer påverkas av pandemin?

Här kan du läsa tips för dig som studerar hemma på gymnasiet!

En lärorik utmaning

Många svenska gymnasieelever kan nog känna igen sig i det som Elin berättar. Att jobba på distans kan helt klart vara en utmaning, men du kan också lära dig väldigt mycket av det. Du får chansen att prova på ett nytt sätt att studera på, nya onlineverktyg och att upprätthålla kontakten med klasskompisarna digitalt. Genom att studera på distans kan du också lära dig mycket om dig själv och hur du studerar allra bäst. Det är kunskap som du kan ha med dig tillbaka till gymnasieskolan när den vanliga undervisningen startar igång, och som du också har nytta av i framtiden både i studier och i arbetslivet!


Annonser