Sponsrad artikel i samarbete med S:t Eriks gymnasium
Reborn T-shirt – ett samarbete mellan S:t Eriks gymnasium och Stockholms Stadsmission
Haddy Drammeh, Maggie Grges, Elin Goffhé och Ronja Simonsen går alla andra året på Textil design-utbildningen på S:t Eriks gymnasium. De är alla del av ett samarbetsprojekt mellan S:t Eriks gymnasium och Stockholms Stadsmission Second hand där elever från Hantverksprogrammet och Estetiska programmet deltar. Elin berättar att projektet går ut på att de ska göra om gamla t-shirts till nya plagg.
- Åtta gamla blir till fyra nya som vi sedan får ställa ut i Stadsmissionens skyltfönster. T-shirts kombineras sedan ihop med kläder ur butikens sortiment, säger Elin.
Det är tolv elever från inriktningarna Textil design och Bild & Formgivning som tillsammans tar fram plagg och stylar Stockholms Stadsmissions skyltfönster med möbler och andra föremål. Vissa saker plockas från butiken och vissa tillverkas specifikt för skyltfönsterna.
Projektets mål och arbetsprocess
Utställningen är tänkt att locka ungdomar i gymnasieåldern till butiken med hjälp av unika plagg som Reborn T-shirts. Maggie och Ronja berättar om arbetsprocessen och hur samarbetet med butiken fungerar.
- Vi valde tema tillsammans med Bild & form och varje grupp har ett eget färgtema. Sedan diskuterade vi tillsammans hur moodboards och skyltfönstret skulle kunna se ut. Butiken ville gärna skylta med mycket möbler så vi besökte dem för att se hur skyltfönsterna ser ut och vad som finns i butiken. Efter att vi kom tillbaka från vår praktik fick vi se hur Bild & form-eleverna hade arbetat vidare med moodboards, berättar Maggie.
Alexandra, Alva och David jobbar med moodboards på temat fest. Foto: Birgitta Nord
Plaggen som designas utgår från fyra olika teman – klubb, fest, musik och sport. Eleverna från Textil design och Bild & Form har tillsammans fått besöka Stockholms Stadsmissions centrallager som ligger i Sätra. Där fick de välja ut vilka t-shirts som de ville använda i projektet.
- Vi fick även se hur allt material sorteras och organiseras. Nu jobbar Textil design med plaggskisser, varje grupp har två t-shirts som ska omvandlas till det plagg som ska ställas ut. Samtidigt kommer klassen att sätta ihop fyra andra outfits med Stockholms Stadsmissions kläder, där även S:t Eriks gymnasiums t-shirt ingår på något sätt, berättar Ronja.
Projektets utmaningar
Eleverna har en deadline när plaggen måste vara färdiga och beskriver det som en av projektets utmaningar. De tycker det ska bli spännande att se hur allting faller samman, vilka kläder butiken har som de kan kombinera t-shirtarna med. Modevisningen som de ska utföra blir som ett test inför den stora årliga modevisningen som S:t Eriks gymnasium anordnar den 8:e maj.
- Det blir intressant att se om det blir som vi tänkt, väldigt spännande. S:t Eriks t-shirt fick vi veta först idag. Vi måste vara öppna och förberedda på att vi inte kanske får precis det vi vill ha. Plaggen kommer att se väldigt olika ut, säger Elin.
Man kan tänka sig att det skulle kunna vara en utmaning att samarbeta mellan de olika programmen men eleverna menar att det fungerar bra och de tycker det är kul att få lära känna andra elever och lärare på skolan.
- Vi har träffats mer än fyra gånger hittills i projektet och vi har även skapat en Facebookgrupp där vi delar material och visar var i processen vi befinner oss för de andra eleverna, berättar Haddy.
Elever från S:t Eriks gymnasium samarbetar i projektet Reborn T-shirt. Foto: Birgitta Nord
Inriktningarna Textil design och Bild & Formgivning har tidigare samarbetat i ett projekt där de jobbade med att göra skolgården mer välkomnande. De arbetade då i olika grupper som tog hand om varsin del av skolgården och tog fram idéer kring dekoration och blomrabatter.
Hantverksprogrammet, Textil design – en grundläggande textil- och designutbildning
Vissa andra utbildningar ger inte en lika grundläggande utbildning som Textil design och då kan man behöva bekosta extra kurser själv efter gymnasiet. Eleverna menar att grunden de får på Hantverksprogrammet, Textil design ger dem verktyg för att kunna utveckla idéer för framtiden. En bred grund ger dem även möjligheten att jobba inom flera olika delar av branschen eller läsa vidare på högskola.
- Jag visste inte att utbildningen fanns förrän min syslöjdslärare berättade om den för mig. Hon vägledde mig i mitt val. Jag kommer att läsa vidare inom textilekonomi, och driva eget företag. Troligen söker jag den mest kända utbildningen som finns i Borås, säger Maggie.
En viktig del av utbildningen är den 15 veckor långa praktiken (APL - Arbetsplatslärande). Eleverna betonar också att det är bra att de får läsa entreprenörskap.
- Lärarna här är väldigt kompetenta. Vi har praktik och många får jobb efter praktiken. Det är viktigt att lära sig grunderna först, kurser kostar mycket om man ska läsa dem senare. Jag funderade på att läsa ekonomi men det är enklare att läsa in det efteråt än tvärtom, säger Elin.
Så jobbar en designer
En designer jobbar kreativt med att utveckla modet, lite som en konstnär. Designern skapar koncept och känsla för att sedan skicka vidare till en person som göra själva modellen. Nästa del i processen utföras av en print designer och slutligen hamnar designen hos den som jobbar med mönsterkonstruktion, det vill säga den som får tygbitarna att passa ihop.
- En designer skapar skisser, det är som wearable art, konst som man har på sig. Designern är den som för modet framåt och gör att det utvecklas. Det är väldigt hög konkurrens, så det är bara att kämpa, berättar Elin.
Designer-drömmar
Eleverna har tydliga framtidsdrömmar – de vill jobba som eller med designers.
- Jag behöver inte bli designer men jag gillar att driva och leda, att skapa företag och kanske anställa designers istället. Kanske är jag för dålig på att rita, säger Maggie med ett skratt.
Ronja vill ta ett sabbatsår efter gymnasiet, innan hon ska söka till textilhögskolan i Borås eller någon annanstans i Sverige, helst inte för långt bort. Hon kan även tänka sig att jobba med andra yrken.
- Designer gärna, skulle också kunna bli stylist eller bröllopsfixare. Jag har reservplan om jag inte blir designer.
Elin däremot vill gärna plugga utomlands efter gymnasiet:
– Jag har planerat att plugga på skola i London – Collage of fashion, Central S:t Martins, eller i Milano. Det har varit min plan sedan jag gick i fyran. Man söker in på arbetsprover. Om jag lägger ned energi och satser på min design så tror jag att jag kommer in. Annars är det bara att jobba ännu hårdare. Att lyckas är inte en dröm, det är ett mål!
Haddy Drammeh, Maggie Grges, Elin Goffhé och Ronja Simonsen går inriktningen Textil design på S:t Eriks gymnasium. Utbildningen är en av fyra kreativa inriktningar inom hantverksprogrammet som även har finsnickare, frisör och florist.
Projektet Reborn T-shirt kan ses i Stockholms Stadsmissions skyltfönster på Skånegatan 75 vid Nytorget vecka 8, samt vid modevisningen i butiken den 22: a februari. Projektet startades av lärarna Birgitta Nord och Lotta Danfors i samarbete med verksamhetsansvarig i Stadsmissionens butik, Maria Maruszevski.
Drömmer du också om att bli designer? Läs mer om de olika programmen på S:t Eriks gymnasium:
Hantverksprogrammet, Textil design
Estetiska programmet, Bild & Formgivning
För att se S:t Eriks gymnasiums andra program och inriktningar - klicka här!
Är du intresserad av veta mer om yrket designer? Klicka här för att läsa mer om yrken inom textil i vår yrkesguide!