Idrottstillval, E-sport
-
Gustavsberg
-
Lärlingsutbildning
Idrottsutbildning (LIU), E-sport
-
Stockholm
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Örebro
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Göteborg
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Helsingborg
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Jönköping
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Malmö
-
Klassrum
Idrottsutbildning (NIU), E-sport
-
Stockholm
-
Klassrum
El- och energiprogrammet, Dator- & kommunikationsteknik
-
Riksintag
-
Eskilstuna
-
Antagningspoäng: 100
-
Klassrum
El- och energiprogrammet, Dator- & kommunikationsteknik
-
Riksintag
-
Stockholm
-
Antagningspoäng: 102,5
-
Klassrum
Teknikprogrammet, Informations- och medieteknik
-
Riksintag
-
Uppsala
-
Antagningspoäng: 165
-
Klassrum
El- och energiprogrammet, Dator- & kommunikationsteknik
-
Riksintag
-
Örebro
-
Antagningspoäng: 85
-
Klassrum
Teknikprogrammet, Informations- och medieteknik
-
Riksintag
-
Eskilstuna
-
Antagningspoäng: 145
-
Klassrum
Teknikprogrammet, Informations- och medieteknik
-
Märsta
-
Antagningspoäng: 157,5
-
Klassrum
Naturvetenskapsprogrammet, Naturvetenskap
-
Märsta
-
Antagningspoäng: 157,5
-
Klassrum
Försäljnings- och serviceprogrammet
-
Märsta
-
Antagningspoäng: 142,5
-
Klassrum
Försäljnings- och serviceprogrammet: Lärling
-
Märsta
-
Antagningspoäng: 142,5
-
Lärlingsutbildning
Idrottsutbildning (NIU), Fotboll
-
Stockholm
-
Klassrum
El- och energiprogrammet, Dator- & kommunikationsteknik
-
Riksintag
-
Uppsala
-
Antagningspoäng: 170
-
Klassrum
Gymnasium med e-sport
E-sportsutbildningar på gymnasiet
Mer och mer populärt
Även om det i princip har tävlats i tv-spel ändå sedan de skapades för första gången så var det inte förrän under början av 2000-talet som e-sporten började växa fram och bli populär med spel som Quake och Counter-Strike till PC. Hösten 2015 startade den första e-sportsutbildningen på gymnasiet och efter det så har fler och fler gymnasium valt att följa trenden och starta sina egna e-sportsutbildningar.
De olika gymnasieskolorna lockar nu ofta med att vara anknutna till kända e-sportsspelare som hjälper till och skapar e-sportsutbildningen och undervisningarna.
Vad är e-sport?
E-sport står för Elektronisk Sport och är en benämning på de tävlingar som utförs mellan flera olika spelare på tv- och datorspel och innefattar många olika genres och spel såsom FPS (First-Person-Shooter, ex. Counter-Strike), MOBA (Multiplayer-Online-Battle-Arena, ex. League of Legends), och RTS (Real-Time-Strategy, ex. Star Craft 2). Tävlingar mellan spelare sker oftast över Internet framför datorn eller tv:n, men de större tävlingarna sker på olika event inför stora publiker.
För att tävla inom e-sport så krävs det att du har bra finmotorik, simultanförmåga, hög samarbetsförmåga, och duktig på att kommunicera.
Olika sätt att plugga e-sport på gymnasiet
E-sportsutbildningar på gymnasiet skiljer sig mellan de olika skolorna då de har olika krav och bestämmelser för vad du ska studera för att få lägga till e-sport som idrotts- och sportkurs. På vissa skolor så läser du e-sportsutbildningen som en del av ett specifikt program eller inriktning, medan på andra skolor så spelar det ingen roll vilket program du läser på. Några gymnasieskolor kräver att du har erfarenhet sedan innan inom e-sport, och på andra skolor så behöver du inte ha någon erfarenhet alls.