Kundtjänstmedarbetare – Hitta utbildning här:
Ekonomiprogrammet Försäljnings- och serviceprogrammet
Hur blir man kundtjänstmedarbetare på gymnasiet?
Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänstverksamheten. För många tjänster som kundtjänstmedarbetare behöver man inte ha en speciell yrkesinriktning. Det är vanligt att arbetsgivaren efterfrågar gymnasieutbildning som lägsta utbildningskrav.
Vad gör en kundtjänstmedarbetare?
Vanliga arbetsuppgifter när man jobbar i ett kundtjänstcenter eller kundkontaktcenter är att svara på frågor om olika produkter och tjänster. Det kan också handla om att ställa frågor i samband med marknadsundersökningar. En viktig egenskap i jobbet är att vara serviceinriktad.
Den kundkontakt man har i jobbet kan också ge möjlighet till att sälja in tjänster och produkter eller ta emot order och reklamationer. I vissa tjänster som kundtjänstmedarbetare kan man även ringa utgående samtal för kampanjer, kartlägga kundbehov eller boka tid för säljbesök.
Framtidsutsikter för kundtjänstmedarbetare
Enligt Arbetsförmedlingens prognos kommer det att vara liten konkurrens om jobben som kundtjänstmedarbetare de närmaste åren. Detta innebär att du som har en gymnasieutbildning och intresserad av att jobba inom kundtjänst kommer ha mycket stora chanser till jobb inom närmaste fem åren.
Källa: Arbetsförmedlingen
Lönestatistik för Kundtjänstpersonal/Kundtjänstmedarbetare
27 800 kr/månad
Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020
Bra val av gymnasieprogram:
- Samhällsvetenskapsprogrammet
- Ekonomiprogrammet
- Handels- och administationsprogrammet
- Hotell- och turismprogrammet
« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö