Sök utbildning 👉

Principer för antagning till fristående gymnasieskolor

17 apr 2014
Hejsan,

Jag undrar vilka principer som de fristående gymnasieskolorna följer om antalet ansökande (som uppfyller meritkraven) överskrider skolans kapacitet? Är det syskonförturen och närhetsprincipen, eller är det annorlunda då dessa skolar har riksintag?

Tack,

Arne

24 apr 2014

Hej!

Den huvudsakliga regeln när det kommer till gymnasieskolor där det är fler sökande än vad det finns platser är att det baseras på vilket meritvärde eleven har från grundskolan (baserat på betyg från årskurs 9). Samma sak gäller även för fristående gymnasieskolor.

Dessutom måste elever ha olika behörighet för att gå olika nationella gymnasieprogram. Här kan du läsa om de olika gymnasieprogrammen och vilken behörighet som behövs

Här kan du läsa vad Skolverket skriver om val av gymnasieskola: http://www.skolverket.se/regelverk/mer-om-skolans-ansvar/val-av-gymnasieskola-1.210178

Jag tror att syskonförtur och närhetsprincipen är regler som gäller främst när det kommer till elever som ska börja i förskola till och med årskurs 6.

Mvh, Christine på Gymnasium.se