Sök utbildning 👉

Hur blir jag veterinär för hästar?

25 jan 2010
hej! jag vill läsa till veterinär med inriktning häst. vilket program ska jag läsa och vad ska man gå på efter gymnasietiden.

Hej!

För att kunna bli veterinär kommer du att behöva vidareutbilda dig på högskolan. För att du ska ha högskolebehörighet på ett veterinärprogram krävs grundläggande högskolebehörighet och speciell behörighet (matematik D, biologi B, kemi B och fysik B). Detta får du oftast på Naturvetenskapsprogrammet (NV), inriktning Naturvetenskap. Vidareutbildningen kan du går på Sveriges LantbruksUniversitet (SLU) och där inrikta dig mot häst.

Följ länken för att hitta gymnasium med Naturvetenskapsprogrammet (NV), inriktning Naturvetenskap.

Du kan också välja att gå ett naturbruksgymnasium med inriktning djurvård. Då måste du kanske läsa till matematik D, biologi B, kemi B och fysik B för att få behörighet till just veterinärprogrammet på högskolan. Här hittar du gymnasieskolor med Natudbruksprogrammet (NP), inriktning djurvård eller häst.

För att läsa mer om veterinärprogrammet på SLU följer du denna länk.

Lycka till med dina studier!

Vänliga hälsningar
Linda