Sök utbildning 👉

Vill plugga gymnasiet på annan ort

17 mar 2011
Hej, jag bor i Blekinge och skulle vilja gå på gymnasiet i Stockholm.
Hur ska jag göra för att få studiestöd eller vad man nu kallar det.
Jag vill gärna gå på naturvetenskap.

20 jan 2017

Om du inte ska flytta till Stockholm med din familj, utan vill åka dit på egen hand för att gå gymnasiet ska du söka till en skola som har riksintag eller är riksrekryterande. Detta innebär att elever från andra kommuner har rätt att läsa på skolan.

Studiebidraget betalas liksom tidigare via dina föräldrar fram tills dess att du fyller 18 år. Förutom ditt studiebidrag har du också rätt till inackorderingsbidrag, vilket är tänkt att täcka delar av dina kostnader för boende och mat på studieorten. Ska du läsa på en kommunal skola med riksintag i Stockholm är det din hemkommun i Blekinge du vänder dig till för att ansöka om inackorderingsbidrag. Har du tänkt läsa på en friskola söker du inackorderingsbidraget via CSN.

För att se riksrekryterande skolor/skolor med riksintag som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet, kan du använda Gymnasium.se:s söktjänst.

Du kan fritextsöka på "internat" om du vill ha förslag på skolor som erbjuder internatboende.