Våga testa dig fram för att hitta rätt
När Anna för första gången började spela Super Mario Bros blev hon helt tagen av fantasivärlden som hon klev in i. Hon visste inte då att hon i framtiden skulle jobba med just spelutveckling och ägna dagarna åt att utveckla spel för nästa generation gamers. Efter flera olika utbildningar, jobb och erfarenheter möter vi henne nu som Executive Producer på Avalanche Studios, men vad har hänt på vägen dit?
Med höga förväntningar kliver vi in på Avalanche Studios kontor mitt på centrala Södermalm där vi slår oss ner och diskuterar den pampiga receptionen som går i industriell design. Anna berättar senare under intervjun att inredningen ska spegla olika världar från deras spel (Just Cause, Mad Max, theHunter: Call of the Wild mfl), vilket de verkligen har lyckats med!
Varierade dagar på Avalanche Studios
Anna jobbar som Executive Producer på Avalanche Studios, vilket innebär att hon bland annat arbetar med affärs- och spelutveckling. Hon skapar även olika typer av marknadsföringskampanjer, träffar samarbetspartners och analyserar utvecklingsmöjligheterna för spelet theHunter: Call of the Wild. Anna trivs med att ha en projektledande roll, just för att det innebär väldigt varierande arbetsdagar och det finns alltid något att göra när man ska lansera eller utveckla ett spel.
“Det speciella med spelindustrin är att det är en otroligt kreativ värld, alla brinner verkligen för sitt jobb och har något att tillföra”
En viktig del i spelutvecklingen är att de själva testar spelen som Avalanche utvecklar, därför brukar teamen samlas varje vecka och spela tillsammans. Eftersom alla har en stark passion för spelindustrin så har varje enskild individ en chans att vara med och bidra till utvecklingen av spelen. Det är just det Anna tycker är så roligt med sin arbetsplats, att alla har alltid möjlighet att vara delaktiga oavsett var i företaget man arbetar.
Hur ska spelindustrin bli mer jämställd?
theHunter: Call of the Wild är ett av Avalanche Studios självpublicerade spel, vilket betyder att de själva står för varje del av utveckling, marknadsföring och distribution. Det skapar en kreativ frihet och gör att de kan ändra och uppdatera spelet snabbare eftersom de inte behöver vänta på andra beslutsfattare.
På Avalanche Studios är det en självklarhet att producera spel och karaktärer som riktar sig till både tjejer och killar. Att det är mer killar än tjejeri teknikbranschen märkte Anna av redan som sjuåring när hon var den enda tjejen på en datakurs. Anna berättar:
- I dagsläget är bara 13% av de som jobbar i spelbranschen tjejer, hos oss på Avalanche Studios är snittet lite högre. Det är roligt att vi gör framsteg, även om vi fortfarande har långt kvar innan vi är nöjda.
På Avalanche jobbar man aktivt med att inspirera fler tjejer att söka sig till spelbranschen. De väljer därför att skicka tjejer från företaget att representera Avalanche Studios när de blir tillfrågade om att vara med i intervjuer eller hålla föreläsningar på skolor och företag. Anna tror att det är viktigt att yngre tjejer får träffa kvinnliga förebilder som jobbar i branschen.
Tredje gången gillt!
När Anna gick på högstadiet och gymnasiet ville hon bli advokat men när hon väl började på juristprogrammet på Stockholms Universitet så kändes det inte rätt. Intresset för teknik fanns alltid kvar så hon bestämde sig att hoppa av juristprogrammet och började plugga data- och systemvetenskap. Med ett halvår kvar till examen kom IT-kraschen och plötsligt var IT-branschen en väldigt osäker bransch att få jobb inom.
“Ångrar inte alla år av studier, jag tog lång tid på mig att hitta mig själv. Jag fick tid att fundera på vad jag egentligen ville göra och började sen plugga till civilekonom.”
Anna valde att pausa studierna och istället arbeta inom kundsupport, där hon även fick tid att fundera på vad hon egentligen ville jobba med. Efter två år bestämde hon sig för att börja plugga igen, tredje gången gillt och pluggade då till civilekonom med inriktning marknadsföring. Trots att det blev många år av studier är det ingenting Anna ångrar då det tog lång tid för henne att hitta sig själv.
Efter examen ville hon kombinera sitt intresse för teknik och marknadsföring med spelutveckling. Det stod ganska snart klart att det var just det som hon ville jobba med. Innan hon landade på Avalanche Studios hann hon bland annat pricka av Adobe, DICE och Spotify från listan av arbetsplatser.
Skoltrött men ambitiös på gymnasiet
Anna har alltid varit intresserad av språk och hann därför med att läsa engelska, franska och tyska under gymnasietiden. Trots att hon tyckte mycket om problemlösning så valde hon till slut bort naturvetenskapsprogrammet för att istället plugga samhällsvetenskap med inriktning ekonomi och marknadsföring på Tyresö gymnasium.
- På den tiden var det väldigt mycket matte på samhällsvetenskapsprogrammet, det har jag alltid haft lätt för och tyckt var kul, berättar Anna. Hon har alltid tyckt om skolan och varit en flitig student, och fick därför hoppa över trean i lågstadiet. I gymnasiet kände hon sig däremot rätt skoltrött och omotiverad, i perioder, men visste att hon behövde högsta betyg för att kunna plugga vidare till advokat. Beslutsam som hon var satsade hon järnet och tog studenten med höga betyg.
Res och skaffa dig en mentor
“Det finns ingen människa som har haft en räkmacka in i mål” berättar Anna. Hon har själv kämpat hårt både som student och i yrkeslivet och är övertygad om att alla har haft stunder där man har tvivlat på sig själv och ifrågasatt massa saker. Men om man jobbar hårt i skolan och aldrig ger upp så kommer man förr eller senare att nå sitt mål.
Hon tror också att det är viktigt att man nätverkar och vågar ta kontakt med folk. Oftast är det när man diskuterar saker med andra som man själv lär sig massvis. Man tjänar på att dela med sig av sin kunskap och lyssna på andra människor, därför är det viktigt att våga ta kontakt med personer som du är nyfiken på, de allra flesta tycker det är kul att kunna hjälpa till. Anna hade själv en mentor under två år som hon har haft stor hjälp av i sin karriär.
“Man tjänar på att dela med sig av sin kunskap och lyssna på andra människor”
Många bra beslut som Anna har tagit är tack vare erfarenheter och i vissa fall slumpen. Hon berättar hur viktigt det har varit för henne att inte stressa igenom studierna utan att ta sig tid att resa och att jobba innan man börjar plugga på universitetet för att lära känna sig själv och för att hitta vad man tycker är kul och vill jobba med.
“Svårt att skilja på spel och verklighet i framtiden”
Anna är helt övertygad om att virtual reality kommer utvecklas och bli ännu mer populärt i teknikvärlden. Hon tror även att vi kommer se mer av augmented reality, en förstärkt verklighet som många av oss testade i spelet Pokemon GO. Hon berättar att det finns massa spännande trender inom spelindustrin nu och utvecklingen går i en rasande fart. Om 30- 40 år tror hon att det kommer att vara svårt att skilja mellan spel och verklighet.
- Jag ser framför mig hur man sätter in linser i ögonen och försvinner in i spelvärlden. Så spännande!
Tycker du att Annas jobb låter spännande? Spana in liknande yrken i vår egna yrkesguide!
Spelutvecklare Marknadsförare Projektledare
Avslutningsvis kan vi konstatera att det inte alltid blir som man tänk sig, utan det kan bli mycket bättre. Efter att ha pratat med Anna har vi lärt oss är att låta det ta tid att hitta något som man verkligen brinner för, att våga testa sig fram under en period. Förr eller senare hittar man precis rätt och då är det bara att satsa järnet. Vi tackar Anna och önskar henne lycka till med kommande projekt på Avalanche studios.
I nästa vecka möter vi Faviana Vangelius. En virtual reality fantast och entreprenör som idag driver SURVIVE studios.