Copywriter – Hitta utbildning på:
Estetprogrammet Samhällsvetenskapsprogrammet
Hur blir man copywriter på gymnasiet?
För att bli en copywriter krävs väldigt ofta en eftergymnasial utbildning, vilket då medför att du bör sikta mot att få en högskolebehörighet från dina gymnasiestudier. Utbildningar och inriktningar som är lämpliga för att bli copywriter är Estetik & media på Estetiska programmet eller Medier, information & kommunikation på Samhällsvetenskapsprogrammet.
En vanlig utbildning för att bli copywriter är Medie- och kommunikationsvetenskap eller Journalistikutbildning. För att studera någon av de utbildningarna krävs Grundläggande behörighet, Engelska B samt Samhällskunskap A, alternativt Engelska 6 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
Letar du efter en universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till copywriter på universitetsnivå!
Vad gör en copywriter?
Som copywriter jobbar du med textinnehållet och idéer i reklam, marknadsföring och information. Du måste vara verbalt kunnig och ha en förmåga att få människor att ta till sig ditt budskap, oavsett om det handlar om att sälja en idé, en produkt eller en tjänst. Det krävs någon form av eftergymnasial utbildning oftast för att få ett arbete på en reklambyrå eller liknande. En copywriter måste vara samhällsintresserad, allmänbildad och ha ett genuint intresse av människor.
En viktig del i yrket är att kunna göra research för att få material och fakta och vidare bearbeta det för att kunna skriva texter. Det gäller att veta vad uppdragsgivaren är ute efter och hur målgrupper tänker och beter sig. En copywriter kan både skriva långa omfattande texter men även korta texter med potent och slagkraftigt innehåll på bara några ord.
Framtidsutsikter för copywriters
Reklambranschen är känslig för ekonomiska konjunkturer. Det är hård konkurrens om jobben inom reklam och marknadsföring. Det krävs både utbildning, skicklighet och envishet för att få arbete som copywriter. En copywriter behöver kunna skriva för olika medier som utnyttjas parallellt, till exempel tryckt material, Internet, radio och TV.
Arbetsförmedlingen bedömer att yrket som informatör (vilket copywriter kan klassas som) kommer ha en hård konkurrens under de kommande fem till tio åren. Behovet av yrket finns, men det finns en väldigt stor tillgång på utbildade redan.
Källa: Arbetsförmedlingen och Studera.nu
Lönestatistik för Informatörer, kommunikatörer och PR-specialister
42 200 kr/månad
Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020
Bra val av gymnasieprogram:
- Estetiska programmet, inriktning Estetik och media
- Samhällsvetenskapsprogrammet, inriktning Medier, information och kommunikation
« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media & design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö