Sök utbildning 👉

Vilket gymnasium får jag gå på?

16 apr 2008
Hej!

Jag har två helt skilda frågor.

1. Måste jag vara skriven i den stad jag går gymnasiet i, för att få studera där? Jag funderar nämligen på att flytta som inneboende hos min bror i Stockholm, men kommer då inte kunna stå skriven där. Kan jag då ändå studera där?

2. Kostar highschool-året som ni har något, eller får man det betald om man blir antagen?

Tack

Hej

1. Du kan läsa gymnasiet i en stad som du inte står skriven i, men det kan då vara svårare att bli antagen eftersom du söker som andrahandssökande. Din kommun ska även vara villig att betala för din utbildning. För utbildningar som har riksintag gäller dock samma intagningsregler för alla elever i hela landet.

Mitt tips är att du tar kontakt med Gymnasieintagningen Stockholms län som har hand om intagningen till gymnasieskolan i Stockholms stad och alla andra kommuner i länet förutom Norrtälje och Södertälje. Du kan kontakta dem på:
E-postadress: gymnasieintagningen@ksl.se
Telefon: 08-123 20 120, telefontid måndag - fredag kl 9-11

Jag tycker även att du ska ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare. Han eller hon kommer att på bästa sätt kunna hjälpa dig med dina funderingar.

2. Vi är en söktjänst och håller inte i några utbildningar själva. Om du går in på den utbildningen du hittat en gång till så finner du kontaktinformation till den utbildningsanordnaren lite längre ner på sidan.

Lycka till med gymnasievalet och utlandsstudierna

Vänliga hälsningar
Jenny