Sara jobbar för en hållbar framtid
Vårt första möte med Sara var på “Women in tech-galan” där hon gästade som föreläsare och berättade på ett väldigt inspirerande sätt om behovet av tjejer i teknikbranschen och inte minst i fordons- och transportindustrin där hon själv jobbar. Vi ville så klart veta mer om henne och bjöd därför in henne på besök till Gymnasium.se. Hon berättade bland annat om sin studieväg, hennes arbete på Scania och varför det är viktigt med kvinnor i teknikbranschen.
”Vi är som en liten ministad”
Sara började sin karriär på Scania redan 2011 där hon gick deras studentprogram och då hade möjlighet att sommarjobba samtidigt som hon pluggade till ingenjör på KTH. Hon beskriver Scanias kontor som en ministad och berättar att det finns både träningscenter och läkare på plats i Södertälje. Varje morgon är det dessutom upphämtning i T-centralen där anställda på Scania samlas för att tillsammans åka Scania Job Express ut till kontoret i Södertälje. Hon tycker att det är häftigt att jobba på en arbetsplats där över 4000 ingenjörer jobbar varje dag med olika samhällsförbättrande projekt.
“Man lär sig jättemycket av att vara i verkstaden, då får man se hur det funkar i verkligheten”
Saras långa arbetstitel, Head of hybrid and electric powertrain projects, avslöjar en del om vad hon gör på Scania som gruppchef. Hon beskriver sin arbetsdag som väldigt varierande och förutom att hon brukar besöka verkstaden för att följa utvecklingen av den eldrivna bussens framväxt så gör hon en hel del andra saker.
“Tänk er Tesla, fast med bussar”
Saras arbetsgrupp består av 10 stycken personer, projektledare och mekaniker som alla jobbar med att utveckla nästa generations elektrifierade bussar och lastbilar. Det är massvis med saker att tänka på när man ska ställa om från att köra på diesel till att köra elektriskt berättar Sara. Därför lägger hon ner en hel del tid på att planera och försöka identifiera problem som kan uppstå med de nya fordonen. Vad händer till exempel om det inte skulle gå att ladda en buss vid en ändhållplats, hur långt kan man köra då? Hur länge håller reservbatteriet och hur kommer trafiken att se ut om 10 år? Men utvecklingen har kommit väldigt långt, “2017 blir det verklighet, det är inte så långt bort”, säger Sara och berättar stolt att Scanias första eldrivna buss sätts i trafik redan i december i år, den kommer att rulla fram på Östersunds gator.
“Det jag var intresserad av var att lösa problem och påverka framtiden”
Natur på gymnasiet- ett självklart val
Sara har sedan en tidig ålder haft ett stort intresse för kluriga saker som lego, pussel och pyssel, därför var det inget svårt val för henne att välja program på gymnasiet. Hon ville gärna plugga något svårt med mycket matte och teknik, det blev natur i Haninge vilket var helt rätt val för en teknikintresserad Sara. Hennes dröm vara att jobba med samhällsutveckling, vilket hon också skulle göra många år senare som ingenjör på Scania.
“Kändes lite skrämmande innan, men skönt med att få en inblick i hur det fungerar att jobba som ingenjör på ett företag”
Resan fortsätter på Kungliga Tekniska högskolan
Sara trivdes bra som teknikstudent och bestämde sig därför att fortsätta teknikstudierna som student på civilingenjörsprogrammet på KTH. När det var dags att välja inriktning pratade hon med KTH:s studievägledare om de olika valen. Det var under mp3-spelarens stortid och Sara var säker på att hon ville fortsätta utveckla produkten i framtiden, helst på Apple. Studievägledaren rekommenderade inriktningen design- och produktframtagning och Sara valde att hoppa på den inriktningen.
Female Leader Engineer
Det var även på KTH som hon kom i kontakt med det prestigefyllda priset “ Female Leader Engineer” som hon själv blev tilldelad för höga prestationer i skolan. Priset var en traineetjänst där hon fick välja tre företag som hon ville jobba på under ett halvår. Hon valde då Scania, Skanska och Sandvik. Hon berättar att det var en otroligt bra erfarenhet att få, just att få möjlighet att testa på hur det är att jobba som ingenjör på ett stort företag. Under Saras traineetjänst förstod hon att det var viktigt att ta plats och våga ta sig an mer teknik-relaterade uppgifter. Även om man har studerat teknik tidigare är det på arbetsplatsen som man först lär sig och utvecklar sin förmåga att förstå och förbättra genom teknik. När KTH bestämde sig för att sluta dela ut priset bestämde sig Sara för att ta över utdelningen av utmärkelsen och startade då upp “Female Leader Engineer” (tidigare FFLA).
“Det känns häftigt att kunna bocka av det från listan”
Gästar Women in tech-galan
Sara jobbar aktivt med att inspirera fler tjejer att söka sig till teknikbranschen, både inom Scania men även utanför. Senast i mars fick Sara den stora äran att tala som gästföreläsare på den stora kvinnogalan “Women in Tech”. Vi satt själva i publiken och lyssnade till Sara som på ett roligt och inspirerande sätt berättade om varför kvinnors kompetens behövs inom tekniksektorn. “Det känns häftigt att kunna bocka av det från listan”, säger Sara om sin medverkan på “Women in Tech”.
Scania är ett av företagen som har ett samarbete med IGE-day, där unga tjejer får lära sig hur det är att jobba som ingenjör inom tekniksektorn. Eftersom det här är en av Saras hjärtefrågor, var det en självklarhet för henne att vara med och föreläsa för ungdomarna. Hon tror att det är viktigt att inspirera tjejer redan i ung ålder och IGE-day ger en inblick i hur det är att arbeta på ett företag inom teknik. Hon rekommenderar starkt alla ungdomar som är nyfikna på teknikbranschen att hänga på initiativ som IGE-day för att lära känna företagen och teknikbranschen.
Tycker du att Saras jobb låter spännande? Spana in liknande yrken i vår egna yrkesguide!
Ingenjör Miljöingenjör Projektledare
Avslutningsvis kan vi konstatera att Sara jobbar i en spännande bransch där hon får vara med och skapa en hållbar framtid. Den ena dagen är aldrig den andra lik med en sak som är säker är att Sara ständigt jobbar för att inspirera och förbättra villkoren för kvinnor i industribranschen. Hon har redan tagit flera bra initiativ för kvinnor i teknik och vi är helt övertygade att vi kommer att få se ännu fler i framtiden. Vi tackar Sara och önskar henne lycka till med den efterlängtade lanseringen av elbussen.
I nästa vecka träffar vi Moa Nandorf som berättar mer om sitt jobb som systemutvecklare på Bonnier News. Missa inte det!